-
-
Na skraju otchłani. Dostojewski a dwór carski.
Obtarcia, zarysowania okładek, przykurzenia.
,,Biografia i życie duchowe pisarza były nierozłączne związane z rosyjską tragedią i rosyjskim losem. Właśnie dlatego zamierzamy zająć się tematem władzy w Rosji, korzystając z pomocy Dostojewskiego – naocznego świadka i obserwatora.''
-
Naznaczeni i napiętnowani. O wykluczeniu politycznym.
Obtarcia, zarysowania okładek.
,,Społeczeństwo polskie – jak każde współczesne demokratyczne społeczeństwo – jest wyraźnie podzielone. W wymiarze materialnym, społecznym, etnicznym czy – co jest przedmiotem tej właśnie książki – w wymiarze politycznym."
-
Niebezpieczne powinowactwa z wyboru. Eseje na temat historii nauki.
Obtarcia, zagniecenia i zarysowania okładek.
-
Niezwykła historia szczęśliwej miłości
Niezwykła historia szczęśliwej miłości jest pozycją szczególną. Rozważania nad miłością, miłością szczęśliwą, rozpięte są między odległą przeszłością a teraźniejszością. Teraźniejszość to rozważania na temat współczesnej kultury sposobów odczuwania i doświadczania miłości i szczęścia z nią danego.
-
O jeden takson za dużo. Rasa jako kategoria społecznie problematyczna
Obtarcia, zarysowania, zadacia okładek, przykurzenia.
,,Takson występujący w tytule książki to pojęcie z dziedziny biologii, oznaczające jednostkę systematyczną dowolnego stopnia. Może nim być także rasa. Na przykład w stosunku do zwierząt określenie to ma charakter naukowy, porządkujący. Zastosowane jednak wobec ludzi jest właśnie owym tytułowym taksonem za dużo. Jest swoistym nadużyciem. Staje się bowiem nie tylko problematyczne, ale prowadzi wręcz do rasizmu.''
-
-
-
Poetycki kinematograf
Nieznaczne obtarcia okładek.
,,W niewielkiej twórczości filmowej w latach dziewięćdziesiątych XX wieku na Litwie i ogromnej produkcji propagandowej w Związku Radzieckim nurt artystyczny kina litewskiego stanowi odrębną przestrzeń, dającą schronienie inwencji twórczej i autorskim pomysłom reżyserów."
-
-
-
Prawo w naukach społecznych
Oprawa twarda lekko wytarta.
Prawo to jedna z ważniejszych form porządkowania relacji społecznych. Z tego powodu stanowi przedmiot opracowań filozoficznych, reprezentujących wiele rozmaitych doktryn i technik, proponujących wykorzystanie różnych narzędzi w dziedzinie życia społecznego. Powstanie nauk społecznych doprowadziło do tego, że na prawo zaczęto patrzeć z innego miejsca; już nie ze sceny, lecz z balkonu, jak to określili François Ost i Michel Van der Kerchove. Stało się zatem nie tylko źródłem prawowitości czy instrumentem normatywnym, lecz także przedmiotem refleksji socjologicznej, antropologicznej i językoznawczej. Autor przedstawia różne sposoby funkcjonowania prawa jako przedmiotu nauk społecznych. Wśród tych sposobów wyróżnia cztery tendencje. Na początku omawia kulturalizm, w którym prawo uznaje się za reprezentację różnych kultur właściwych ludzkiemu gatunkowi oraz nośnik ich głębokich struktur i głównych wartości. Następnie zajmuje się tendencją krytyczną, która rozpatrując prawo jako fakt społeczny, widzi w nim przede wszystkim narzędzie organizowania i reprodukcji władzy oraz stosunków dominacji. Wyróżnia też instytucjonalizm, który pod bardzo różnymi postaciami bada prawo jako pozytywny system regulowania stosunków społecznych i traktuje je jako instytucję społeczną. Czwarta tendencja czerpie z inspiracji pragmatycznej lub prakseologicznej. Stara się uchwycić prawo jako takie, w jego kontekście, interakcjach, praktykach i jego aktywności sensotwórczej.
-
-
-
Spotkania z utopią XXI wieku
Obtarcia okładek, zagniecenia rogów kilku ostatnich kartek.
,,Książka nie tylko informuje o tym, że utopie pozostają ważnym wymiarem myśli społecznej, ale i dowodzi, że tak być musi i powinno. Jest to z pewnością próba uprawomocnienia utopii jako stylu myślenia, którego punktem wyjścia jest zawsze krytyka lub wręcz negacja status quo."
-
-
-
Terminus tom 16.Supererogacja. Zagubiony wymiar etyki.
Zarysowania, zadarcia, zagniecenia okładek.
,, Czyny chwalebne w etykach uniwersalistycznych.''
-
Trzy dyskursy miłosne
Obtarcia, zarysowania okładek.
,,Kultura współczesna nie jest nieskończenie zmienna i wieloznaczna. Oferuje nam rozmaite narzędzia do radzenia sobie z niemożliwością ustanowienia trwałych i stabilnych relacji społecznych. Książka ta to rekonstrukcja odmiennych sposobów radzenia sobie z doświadczoną powszechnie trudnością uporządkowania relacji intymnych."
-
Utopia i nowoczesność
Porównawcza analiza cywilizacji
Oprawa twarda, rogi lekko zagięte i uszkodzone.